Checklista för bröllopsplanering

Det kan ta tid att planera ett bröllop

Ett bröllop planerar inte sig själv utan det kräver både tid och energi, i alla fall om man vill ha en lite större tillställning. Lokaler ska bokas, det ska ordnas en tid för bröllopet, gäster ska bjudas in, det är mottagning och bröllopsfest, och allt kan kännas lite överväldigande. Att bestämma sig för att man ska gifta sig ett år i förväg är inte för länge – då hinner man verkligen ordna så att allt blir som man vill ha det. Bara man inte skjuter upp planerandet och organiserandet utan börjar med en gång. Det är många beslut som måste fattas innan man kan sätta igång med planerandet. Ta bara något så enkelt som borgerlig eller kyrklig vigsel. Vilket är det ni har tänkt er?

Boka vigselförrättare och lokaler

En viktig anledning till att man bör vara ute i väldigt god tid är bokning av vigselförrättare och lokaler. Om ni inte vet vilket datum bröllopet ska hållas så blir det rätt så svårt att sköta övrig planering och organisering, så vårt råd är att det är det första ni gör. Dessutom, ju tidigare ni ordnar de här två detaljerna, desto större chans att ni får den dag och de lokaler ni vill ha – ju längre ni väntar, desto större risk att ett annat bröllopspar stjäl dem från er! Populära lokaler kan vara bokade för lång tid, så se till att ni snappar dem innan någon annan hinner före.

Sätt en budget

Om ni inte sätter en budget för hur mycket allting får kosta så är det lätt hänt att kostnaderna skenar i höjden. I värsta fall innebär det att ni helt enkelt inte har råd med det som ni planerar. Att bestämma hur mycket det hela får kosta är det ABSOLUT första som ni ska göra, och var realistiska. Även om ett bröllop är väldigt speciellt så ska ni inte ruinera er på det. Det är dessutom sällan nödvändigt med gigantiska kostnader för att ordna ett exceptionellt bra bröllop.

Det sista ni vill göra är att dra på er för höga kostnader som gör att ni måste belåna er för att genomföra ert bröllop. Är det redan för sent, har er budget kraschat? Undvik att ta dyra lån och försök i första hand att få ekonomisk hjälp från familj, släkt eller vänner. Om ni verkligen inte har något alternativ än att låna pengar så är ett tips att undersöka möjligheter till att få bra ränta på privatlån och inte ta SMS-lån (som du kan lära dig mer om här och här).

Gör en checklista

För att få ordning på planerandet så bör ni ordna en checklista, med de saker som ska göras. Det kan ta ett tag att komma på allt som ska göras, så var noggranna. Dubbelkolla och trippelkolla så att allting verkligen är med på listan. Saker som att skaffa bröllopskläder, skaffa vigselringar, ordna brudtärnor, boka cateringfirma (om ni ska ha det), boka bröllopsresa, skicka inbjudningar... ja, det är mycket som ska göras inför ett bröllop. Det är också en mycket bra idé att varje punkt har en deadline, ett datum då det ska vara klart och fixat, så att ni inte sitter där till slut med checklistan och inser att det är väldigt mycket som behöver göras.

Även om det kan kännas som det är väldigt mycket som måste göras, och att det tar mycket tid och kraft, så kom ihåg – när allt är färdigt så kommer ni med väldigt stor sannolikhet att känna att det var värt det. Även om det kräver mycket planerande och organiserande så är ju ett bröllop till syvende och sist en glädjehändelse!

Exempel på checklista för bröllopsplanering

Här är ett exempel på en checklista ni kan använda er av. Vilka punkter som måste vara med beror givetvis på hur ni ska arrangera ert bröllop - men här är en bra start ni kan ta delar från.

18–12 månader innan bröllopet

  • Gör budget för hela bröllopet och håll er till den
  • Börja spara pengar på ett gemensamt konto
  • Samla alla papper och dokument till bröllopet i en mapp eller pärm
  • Välj ett tema ni vill ha på bröllopet och som ni sedan håller er till.
  • Räkna grovt på hur många gäster ni vill ha
  • Välj ett datum för bröllopet
  • Besluta vart vigseln ska ske och boka plats eller kyrka
  • Boka en vigselförrättare
  • Välj vart ni vill ha eventuell bröllopsfest och boka lokal

9–8 månader innan bröllopet

  • Gör en gästlista
  • Utse toastmaster, värdpar och bröllpsfölje
  • Undersök olika bröllopsfotografer och boka en
  • Börja diskutera bröllopskläder och de ska köpas, hyras eller lånas
  • Börja kika på mat till kvällen om den ska catera:s
  • Vill ni ha solist är det dags att boka detta
  • Musik och underhållning till kvällen behöver bokas
  • Eventuell frisör behöver bokas
  • Eventuell make-up artist behöver bokas
  • Behövs transporter under dagen behöver detta bokas
  • Ett save-the-date-kort kan vara bra att skicka till gästerna
  • Undersök tryckerier för inbjudningskort och bestäm utseende samt innehåll

6 månader innan bröllopet

  • Dubbelkolla er budget och stäm av om ni behöver spara mer
  • Hyr eller köp kläder och accessoarer till bruden och brudgummen
  • Ska ni stå för bröllopsföljets kläder - köp eller hyr även dessa
  • Bestäm meny och dryck till bröllopsmiddagen
  • Boka och beställ bröllopstårta
  • Bröllopsbukett och blommor till bruden och tärnorna behöver beställas
  • Beställ inbjudningskort
  • Ska ni åka på bröllopsresa? Börja planera för den redan nu

4–3 månader innan bröllopet

  • Lägg inbjudningskorten på brevlådan
  • Kontakta vigselförrättaren och boka möte
  • Beställ era ringar
  • Skicka blanketter till Skatteverket för hindersprövning och eventuellt namnbyte
  • Prata med solisten och bestäm vilka låtar ni vill ha under vigseln och kvällen
  • Boka bord, stolar, porslin och annat som måste hyras
  • Gör en bordsplacering
  • Införskaffa accessoarer till er klädsel
  • Sätt upp en tidsplan över dagen och gå igenom med era toastmasters
  • Eventuella äktenskapsförord behöver skrivas nu
  • Är ni inte båda dansstjärnor behöver kanske bröllopsdansen övas in
  • Bröllopstårtan behöver beställas - glöm inte eventuell ställning

1 månad innan bröllopet

  • Skapa in inköpslista över det som kvarstår att införskaffa
  • Beställ vigselprogram, meny, festhäfte m.m.
  • Ska bordsplaceringen presenteras separat behöver detta beställas?
  • Prova era bröllopskläder och dubbelkolla så att inga ändringar behöver göras
  • Boka tid med frisör och make-up artist för att prova frisyr och smink
  • Lämna in era ringar för putsning
  • Provsmaka mat, dryck och tårta
  • Boka tid med fotograf för genomgång av dagen. Ta gärna med lista på önskvärda bilder ni vill ha
  • Er toastmaster kan påminna gästerna om att anmäla spex och tal
  • Kontakta leverantörer och dubbelkolla så att allt stämmer
  • Införskaffa dekorationer och tillbehör till festlokalen
  • Köp morgongåva
  • Köp gästgåvor (favors)
  • Införskaffa eventuella nödvändigheter till er bröllopsresa
  • Införskaffa en gästbok om ni vill att gästerna ska få skriva någon hälsning till er
  • Köp compeed och gå in era skor

2 veckor innan bröllopet

  • Hämta era vigselringar
  • Gör en genomgång i festlokalen
  • Skriv ner ett körschema som ni går igenom med berörda
  • Boka en träff med de som har en nyckelroll i bröllopet och gå igenom dagen och kvällen med dem
  • Ge en kopia av bordsplaceringen till serveringspersonal och märk ut eventuella allergier m.m.

1 vecka innan bröllopet

  • Stäm av antalet gäster och gör eventuella justeringar i bordsplaceringen
  • Gör klart er packning inför bröllopsresan
  • Packa för er bröllopsnatt
  • Ge bröllopskläderna till frisören
  • Gör en repetition av vigselceremonin med berörda
  • Ge telefonnummer till leverantörero och personal till alla som har en nyckelroll
  • Stäm av inköpslistan och införskaffa det som återstår

Dagen innan bröllopet

  • Gör iordning festlokal och kyrkan
  • Gör manikyr
  • Lämna er packning till bröllopssviten
  • Somna tidigt

Bröllopsdagen

  • Ät en stadig frukost
  • Be någon hämta blommor från floristen
  • Se till att ringarna är med
  • Fixa iordning er
  • Nu är det bra att njuta!

Dagen efter bröllopet

  • Se till att allt ni hyrt lämnas tillbaka
  • Städa festlokalen
  • Gör namnändringar på pass, körkort o.s.v.
  • Skicka tackkort till gäster och inblandade
  • Se till att få foton från bröllopsfotografen
  • Beställ fotoalbum och framkalla foton
  • Ge gåva till alla nyckelpersoner som hjälpt er med bröllopet